Hälsan

Skrevs den av
Vi skriver om hälsan. Hur olika saker kan påverka din hälsa och hur du bör ta dig an livet för att må bra och leva länge.

Hälsan är det bästa vi har, ta väl vara på den!

Hälsan är det du ska vara mest rädd om, för har du inte hälsan, då kan livet bli ganska rörigt. Ge din hälsa ett ordentligt pass varje dag. Numera vet man ju att den bästa effekten du kan ha på din hälsa, det är om du promenerar omkring sextusen steg om dagen, lite lagom motion. Tempot ska vara så att du ökar pulsen en del, men inte mer än att du kan föra ett samtal med din kompis som du har med på promenaden. Om du dessutom tar denna promenad i skogen, jag då är du verkligen på topp. Skogen är ju den som ger oss ren luft. Du har redan listat ut att om du nu tar promenaden i skogen, så är du först att få andas in denna härliga luft, och får ta del av den obegagnat. Perfekt. Hittar du en stubbe eller en sten, så ska du inte smita förbi den utan slå dig ner, och slappna av. Låta dina tankar flyta iväg, och absolut inte hala upp mobilen, utan låta den ligga kvar i fickan. Efter en kortare stund på stubben så känner du hur din puls sjunker, hur din kropp slappnar av du mår snart mycket bättre. Det kallas att skogsbada, du tar verkligen hand om det skogen bjuder på.

Resa är att förbättra hälsan.
Resa är att förbättra hälsan.

Hälsan och mat

Om du har läst på lite om hälsa, så vet du att det finns några Blå Zoner i världen, en grekisk ö, en japansk ö och några platser till på jorden. I dessa blå zoner bor det människor, som har den största andelen hundraåringar. Då kan man ju fråga sig varför? Jo, det har man nog kommit på genom undersökningar. Dessa människor stressar inte, de åter naturlig mat, framförallt innebär det att de inte äter processad mat utan lagar allt från grunden, med naturliga råvaror, de äter mycket grön och väljer oljor i stället för smör. De rör på sig i stället för att ta bilen. De ger helt enkelt sin hälsa förutsättningar att må bra. Så det är egentligen bara att ta följe, se till att du tar din promenad varje dag på omkring sextusen steg, äta riktigt, och hoppa över alla chips och andra godsaker, lösgodis är väl ett fördärv. Jag säger inte att du kommer att få uppleva hundraårsdagen, det har lite med dina gener att göra, också. Men om du hjälper din hälsa, så skapar du åtminstone förutsättningar för att få uppleva ganska många år, och att du får göra det med ett gott liv. Ett lästips är Kerstin Brismar, Lev länge och väl. Här får du en massa trevliga och konkreta tips om din hälsa och hur du kan påverka din livsstil.

Jag gillar att resa

Promenad på resan - perfekt till din hälsa
Promenad på resan – perfekt till din hälsa

Ett av mina stora intressen det är att resa, och att därmed få uppleva andra kulturer och platser. Nu begränsar jag mitt resande till Europa och mitt färdsätt är tåg, förut åkte vi bil, men vi har ändrat oss. Mest av bekvämlighet, men också lite för miljön. Tåget är i de flesta fall vänligare mot miljön än vad bil och andra färdmedel är. Flyget ska vi icke tala om. Ibland får man komplettera med buss, men även moderna bussar är ganska miljövänliga, så det har jag inga problem med. Där jag nu befinner mig, i Kroatien, så har man ett ganska lågt utvecklat system med tåg. Ska man förflytta sig så är det buss, och så kan jag nog säga att det mesta är på större delen av Balkan. Men det finns sträckor som är alldeles underbara att åka tåg genom. Split till Zagreb är en sådan naturupplevelse som du ska ge dig på om du har möjligheten. Priset för en sådan resa handlar om under tvåhundra kronor per person, värt varje öre, och det blir även en resa för själen, alltså kan du sätta den på hälsoförbättringar.

Lung och stilla, ingen stress som försämrar din hälsa
Lung och stilla, ingen stress som försämrar din hälsa