8 – 1  Motion – PiggSenior

Publicerat den av

Motion – förbättrar hälsan

Det kan du ju testa själv, det behövs ingen utredning för att slå fast. Om du börjar motionera, vilken motion som helst, så kommer du att må bättre, inom kort. Är du en soffpotatis idag, så kommer du att märka stora förbättringar av din hälsa, ganska snabbt. Mår du bättre eller till och med bra, så blir allt i ditt liv betydligt enklare, Du hamnar i en positiv spiralt. Bara att kämpa lite, så löser det sig inom kort.

Ger motion bättre hälsa?

Ger motion bättre hälsa? Det är jag helt övertygad om att du håller med om, när jag säger att ja, motion ger bättre hälsa. Och med bättre hälsa får man ett längre och friskare liv. Ett friskt liv är en förutsättning om man ska tycka det är kul att leva länge.Tycker man inte det är kul att leva, då kan man ifrågasätta varför man ska leva. Att ha en massa krämpor, och kanske ont för varje steg man tar, det är inte upplyftande. Å andra sidan ser vi ju på TV-reklamen hur enkelt det är att vara frisk, man stoppar i sig något piller, och sedan kan man tydligen springa, eller åka skidor, obegränsat. Vad jag känner till så finns det ingen forskning som säger att det är så, och de som gör reklamen, är mycket noga med att pillren hjälper i vart fall för mig. Jag är ganska övertygad om att lägger man i sockerpiller i stället för de piller som de betalar högt pris för, så skulle det ändå ge samma effekt. Anledningen till att de kan röra på sig så bra, är väl antagligen just för att de rör på sig. Det är när man sätter sig stilla som kroppen stelnar till, och det är då det kan börja bli allvarligt.

Motion – Träning

Motion är en form av träning, det får man säga vad man vill om. Mer träning ger ofta bättre hälsa. Jag skriver ofta, för överdriver du så kan det slå tillbaka och ge dig skador, som i fortsättningen hindrar dig från att träna. Då blir det inte något vidare. I det här fallet så är lagom absolut bäst, och skulle du nu få lust att överträna, försök att sansa sig, det slutar ofta illa. Framförallt om du inte tränat förut. Då kan en snabb start med mycket aktiviteter i stället göra att du tröttnar och lägger av lika fort. Så gå ut i lugn takt, bygg upp kroppen, du kommer inet att springa långlopp efter en veckas träning, du kanske aldrig kommer att springa långlopp. Det spelar ingen roll, det är ändå inte det du ska göra. Du ska i stället ge din kropp så pass mycket motion genom träning att din kropp mår alldeles förträffligt. Då har du lyckats.

Stavgång bättrar på hälsan.

För egen del använder jag bungystavar när jag tar dagens hälsopromenad. Jag har fått för mig, och här ska det finnas forskning som säger att min hälsa blir bättre om jag använder den typen av stavar. Upp till 70% bättre effekt än om jag bara promenerar. Hiskeligt bra.

Diabetes – då¨är det bara att sätta igång med motion

Får du åldersdiabetes, så har du egentligen bara att byta livsstil, lägga in en del motion, så kommer du med stor sannolikhet att kunna leva länge, än. Du får ofta diabetes, för att du inte skött din kropp, i vart fall inte tillräckligt bra. Du kommer att få leva med diabetes resten av ditt liv, det kan du göra på flera olika sätt. Om du tar tag i livet, och åtminstone tar dig en promenad, på sextusen steg om dagen, med Bungystavar, så ökar du chansen att leva länge, och väl. Sätter du dig i soffan och tycker synd om dig själv, då kommer du inom kort att få krämpor och en massa annat, som sätter ner din förmåga att röra på dig, och då hamnar du i en negativ spiral, det går inget vidare, du blir sämre och sämre, hela tiden. Och det gör ofta ont, det kan jag säga det är i vart fall inget liv som lockar mig. Jag sätter av drygt en timme varje dag med mina promenader, det är den motion min kropp behöver för att den ska må bra.Och det är inte för mycket begärt kan jag tycka, att den ska få den motionen, för att må bra. 

Forskning sextusen steg om dagen

Tidigare fanns det ett mått, man skulle gå tiotusen steg om dagen. Det visade sig vara en japansk firma, som tillverkade stegräknare som slängt ur sig siffran, för den var jämn och lätt att komma ihåg. De sålde en massa stegräknare, och folk började promenera. Men det fanns ju ingen undersökning bakom siffran. Nu har man undersökt när vi har bäst hälsoeffekt på en promenad. Det är betydligt mindre, det handlar om sextusen steg. Forskare på Bosön har kommit fram till att man får bäst effekt av en promenad på sextusen steg. Går man mera, så försvinner inte effekten, men det blir lägre effekt per steg. Du ska promenera så pass snabbt att pulsen ökar, men inte mer än att du kan föra ett samtal med din kompis som följer med på promenaden.

Jag går minst 7500 steg om dagen

Jag ska genast erkänna att jag inte tar min dagliga promenad varje dag, bara nästan. Ibland har jag inte lust, jag vill vara hemma och mysa, eller göra något. Men när jag kommer iväg, vilket är de allra flesta dagarna, så har jag som mål 7500 steg. Och det beror på lathet, jag har nämligen satt det målet långt innan forskare kom fram till sextusen steg. Jag har i mitt närområde kommit fram till massor med olika vägar jag kan promenera, för att det ska bli omkring 7500 steg. Jag har sådan tur att jag har en underbar skog i närheten, och där tar jag största delen av mina promenader. Latheten består i att jag inte vill skaffa nya promenadvägar, det skulle säkert kunna gå, men jag trivs med mina vägar, och då fortsätter jag med dessa. Hälsan blir ju inte sämre av att jag tar några tusen steg mera än vad som rekommenderas. 

Skaffa dig en app som räknar dina steg

För egen del har jag skaffat mig en app i mobilen, som räknar mina steg. Den räknar i och för sig alla steg jag tar under dagen, så länge jag har mobilen med mig. Det haf jag oftast, men framförallt när jag är ute och tar mina dagliga promenader. Jag har ju, som jag noterade i förra stycket, ett antal promenadstråk som jag utnyttjar, så egentligen skulle jag inte behöva använda stegräknaren, jag vet ungefär hur många steg jag tar. Det som är kul med appen, är att den ger mig grönt för de dagar, då jag passerar mitt mål, 7500 steg. Kommer jag inte upp i det antalet steg, så kan det bli orange, om jag är nära eller en röd stapel, och jag inte ens har kommit iväg, det vill säga att det är få steg. De dagar jag stannar hemma och inte vill ta min dagliga promenad, så är det knallrött.Du har säkert förstått att man åtminstone ska ha övervägande del gröna staplar. Jag skriver inte ut vilken app jag har, leta lite själv och prova olika appar. Du hittar snart en som du trivs med, och då passar den dig.

Andra motionssätt

Jag är lite ensamvarg, jag trivs med att promenera alldeles själv. Men jag vet ju en del som inte trivs med detta, utan vill ha någon grupp att motionera med. Ta då kontakt med en sådan grupp, friskis och svettis är en typ av grupp där du kan vara med. Då gör ni något gemensamt, du väljer var du vill göra. Jag vet att man kör olika gymnastikpass, för att passa olika människor. Och en del pass, sitter man på en motionscykel, och trampar, Jag har provat ett sådant pass. Det var det enklaste, och lugnaste sa dom. Efter passet fick dom ju nästan bära ut mig. Jag var dock alldeles slut, Jag hoppade detta. Jag vet inte om det hade hjälpt mig speciellt mycket. 

Gruppidrotter

Om du varit aktiv inom någon idrott, fotboll, hockey eller någon annan lagidrott, så kan du säkert ta upp detta igen när du blir senior. Det finns ju veteranmästerskap i en massa olika grenar och då bör det finnas klubbar där man kan vara med och träna och kanske spela. Innebandy är numera en ganska populär idrott, där det finns sammanslutningar i alla möjliga former. Kanske ett kompisgäng som hyr en lokal och delar upp sig och spelar en timme eller två.   

Hälsan – Skogsbada

Väldigt många människor är idag stressade. Fråga mig inte varför, men dagens tempo gör att det ska hinnas med så innerligt mycket, man måste hela tiden prestera. Det är inte bra för kroppen, förr eller senare går man in i väggen. Känner du att du är stressad, du har ett blodtryck som är långt över normalt, då är det dags att bara lugna ner dig. Ta ett skogsbad. Det är enkelt och det får dig att stressa av, och bara ta det lugnt. Det är vrål enkelt. När du är ute på din dagliga promenad, då du går i skogen, så letar du efter en stubbe, och slår dig ner. Det går bra med en sten eller en bänk. Det viktiga är att du sitter stilla, att mobilen av avstängd, och att dina tankar stannar hemma. Öppna öronen och lyssna på skogen, den kan ge dig ett lugn din kropp så väl behöver. Sitt stilla i kanske tio – femton minuter. Du ska känna hur dín kropp fylls med skogsluft, hur din hjärna börjar tänka på något helt annat än de stressade tankar du hade när du satte dig. Har du kommit så långt, då kan du resa på dig och fortsätta dagens promenad. 

Sköt om dig – och få en god hälsa

Förr i tiden, när man ville ha koll på sin hälsa, då var det bara att traska iväg till läkaren. Numera kan man kolla mycket alldeles själv. För egen del har vi skaffat blodtrycksmätare, en alldeles utmärkt apparat, som kolla hur bra mitt och hustruns blodtryck är. Jag ska väl erkänna att jag inte mäter varje dag, men så länge mätningarna ligger inom respektabla värden, så är jag icke orolig. Det är när det höjs markant, som jag dels mäter oftare, och dels kontaktar min vårdcentral, och berättar läget. Det har hänt en gång, och de var då ganska snabba på att boka in en tid för undersökning. Nu hann det hela återgå till normala värden, så det blev bara ett trevligt besök, men det kunde ju ha varit galet, och då hade dom med stor sannolikhet noterat detta långt innan nästa besök, och hade då kunnat sätta in korrekta åtgärder, så att det inte blir något galet. Som du förstår så tycker jag nog att alla borde ha en blodtrycksmätare eller åtminstone tillgång till en, och själva kolla sitt blodtryck. Har du för högt blodtryck, så påverkar det ditt hjärta och en del andra kärl, kanske till och med skapar en hjärtinfarkt, och då måste du ha lite tur för att överleva. Då är det betydligt bättre att de kan åtgärda sådant när det bara är i början av högt blodtryck. 

Hälsa och motion, handlar inte bara om att röra på sig, det handlar om föda, också.

Om du nu är duktig och rör på dig ordentligt varje dag, så kan det ändå gå illa. Om du nu stoppar i dig fel saker och i fel mängd, då drabbas du av dålig hälsa, i princip oavsett hur mycket motion du ger din kropp. Mitt tips är att du ska läsa på, det du stoppar i dig ska förbrukas, annars hamnar det som ett överskottsenergi, och lagras som fett i kroppen. Det är inte alltid fel att ha lite fett, men det här fettet lägger sig omkring din midja och där gör det absolut ingen nytta, enbart skada. Vad du ska stoppa i dig kan du ganska mycket avgöra själv, med den restriktionen att du ska helst välja bland lämpliga rätter.

Kostråd

I Sverige har vi ju myndigheter för det mesta, så även för att skapa kostråd. Om du inte är fullständig expert på kost, så tycker jag att du åtminstone ska skumma igenom Livsmedelsverkets kostråd. Jag påstår inte att du till punkt och pricka ska följa alla råd, men du kan ju läsa igenom broschyren, och anpassa dig där du tycker att det passar dig och din livssituation. Det finns med all säkerhet något du kan skruva på, det handlar ju till sist om din kropp och att du ska må bra.

Balkans mellan energiintag och energiförbrukning

Det är ganska naturligt, jag nämnde det ovan. Stoppar du i för mycket, så bildas fett av den energi du inte förbrukar, vilket gör att din kroppshydda förändras, det med det dåliga fettet, det som höjer risken för att drabbas av allvarlig sjukdom. Om du stoppar i dig alldeles för mycket, maten kan ju vara riktigt god, så gå då inte och lägg dig i soffan med en påse chips, eller godis. Sätt i stället på dig promenadskorna, och ta en extra runda runt kvarteret åtminstone. 30 minuter kan göra underverk. 

Fysisk aktivitet

I Rapporten talar man om 30 minuters fysisk aktivitet om dagen. Har du läst hela vägen hit, så har du mitt tips, om sextusen steg om dagen, som ger absolut bäst hälsoeffekt. Det tar omkring 60 minuter, lite mer än vad man rekommenderar, men det är rätt grejer att ha mera av, så det är OK. Tar du promenaden i skogen, så blir det ännu bättre, din kropp får andas färsk luft, sådant som dina vackra träd producerar.

Motion – Rörelse

Om du är i rörelse, så skaffar du dig samtidigt en bättre hälsa, och får lite motion. De begreppen håller samman, och ger dig till slut en god hälsa. Folkhälsomyndigheten säger att vi behöver trettio minuters motion varje dag. Hur fixar man det enklast? Ja, vissa skaffar utrustning i form av joggingskor och tak´jts till en blygsam kostnad av flera tusenlappar. När de sedan kommer hem efter första passet, så sliter dom av sig allt, kastar i ett hörn, och kommer man på besök ett halvår senare, så ligger allt kvar i samma hög, nu har det den skillnaden att det med stor sannolikhet har börjat ruttna eller åtminstone mögla. Gå inte på den enkla. Börja försiktigt och låt kroppen få lukta på det trevliga att den ska få lite rörelser i form av motion. Du behöver absolut inte skaffa det senaste i utrustning, en vanlig jacka, ett par ordentliga skor, du kan ta vardagsskorna, och så en runda runt i kvarteret, så är du igång, du tyckte kanske det var skönt, och längtar till nästa promenad. Till skillnad mot den intensiva, som i stället säger aldrig mer, och knådar sina ben som har fått träningsverk. 

Rörelse ger motion som ger hälsa

Det här är ord som håller ihop. Skulle nog lägga till mat eller föda, för det du stoppar i dig kommer givetvis att påverka din hälsa, så är det. Stoppar du i dig för mycket får du energiöverskott, vilket enkelt ger ett fettlager som hamnar kring buken, en fullständigt olämpliga plats för sådant. Stoppa i dig lagom, och förbruka den energi du plockar i dig. Det är hälsosamt. Och du kommer att må betydligt bättre än om du proppar i dig så att du är övermätt. Lagom är bäst, även här. Även om du ger dig på motion efter middagen, så har du lite knepigt att få bort all överskottsenergi. Jag lovar du kommer att tjäna på att bara äta lagom, hela tiden.