Hälsa

Publicerat den av

Hälsa

Motion kan vara god frukt.
Motion kan vara god frukt.

Hälsa. Kan man tänka sig, motion och hälsa är ett begrepp som hör samman. Nu har man noterat att för att du ska må alldeles underbart och att din hälsa ska vara på topp, så ska du promenera omkring 6000 steg per dygn. Du ska gå så pass snabbt att din puls ökar, lite, men inte mer än att du kan föra ett vanligt samtal med den som går med dig. Kan det bli enklare? Nej tror inte det.

Ingen utrustning behövs

Ja, egentligen behövs lite, du behöver ett par bra promenadskor, men du behöver inte köpa några speciella för ett gäng tusenlappar. Är skorna sköna duger de alldeles utmärkt. Du kan till och med plocka på dig ett par bondepjäxor, det vill säga träskor. De är visserligen mindre lämpliga, men de fungerar. Säg den motion som du kan använda nyss nämnda pjäxor. Lyckan borde dyka upp för de flesta lantbrukare. Men å andra sidan, den kategorin är inte de som bäst behöver den dagliga motionen. Bara genom att jobba som lantbrukare, så har man i sin dagliga gärning så pass mycket rörelse, att det torde räcka. 

Pensionärer behöver röra på sig

God hälsa kan vara att njuta av utsikten
God hälsa kan vara att njuta av utsikten

Pensionärer är nog den kategori som har störst behov av att röra på sig. Dels för att kropparna behöver underhållas. Det finns de som går i pension, som sätter sig vid köksbordet och löser korsord. På sin höjd tar de sig till spisen och lagar mat. Någon annan handlar för dom. Det är ju sällan dessa människor lever vare sig länge eller väl. Krämporna dyker upp ganska snabbt. Om de i stället skaffade sig ett par bra promenadskor, och gick ut på en promenad varje dag, så skulle de enkelt hålla igång sin kropp, och ha betydligt större chanser att kunna leva både länge och väl. MIssa inte den chansen. För ju längre du sitter vid köksbordet, ju svårare lär det bli att komma igång. Det är alltid en uppförsbacke om du inte har tränat på länge. Det är stelt och ingen vill egentligen röra på sig, det kan vara ansträngande, sådant försöker många undvika. Gör inte din kropp en björntjänst, utan ge dig ut på promenad, varje dag. Till slut har du kommit så pass långt att du kommer att längta till dagens promenad. Missar du den, då känner du att något saknas. Då är du på rätt nivå.

Bungystavar

Vill du nu hjälpa kroppen, så är ett par stavar att föredra. Skaffar du bungystavar, så är det än bättre. Bungystavar är fjädrande stavar, som du trycker ner varje gång du sätter de i marken, vilket kräver en del kraft.Utmärkt, då försvinner ju en del energi också. Det sägs att använder du bungystavar så förbrukar du omkring 70% mera energi än om du bara promenerar. Rena hälsoeffekter, som du bara har att njuta av. Och du kommer ut, du får lite god luft i dig.

Ta sikte på skogen

God utsikt är bra för din Hälsa
God utsikt är bra för din Hälsa

Om du nu är så lyckligt lottad att du har en skog nära dig, så utnyttja den skogen. De träd som står där är ju de som skapar den nya luften, och om du kramar ett träd, så släpper träder ifrån sig fytoncider, ett ämne de har för att skydda sig mot insekter och annat som vill attackera. Det är samma ämne som även skyddar din kropp, så det är alldeles utmärkt om du samlar in lite till din kropp. Tänk sedan där du går i skogen, att den här luften jag får i mig, fyllt av nyproducerat syre, det är jag antagligen den första att andas. Då blir din kropp nöjd. 

Den dagliga motionen stärker hälsan

Kroppen är ganska tjurig. Den vill ha uppmärksamhet hela tiden. Annars blir den lätt grinig och sur, och vägrar fungera. Och så kan vi inte ha det. Så en liten runda varje dag, sextusen steg är inte så speciellt långt. Går du i lagom hastighet så går det på 45 minuter. Det är vidare en bra tid där du kan ägna dig åt egna tankar, när du kommer hem, så har du löst en massa små problem, sådant som du gått omkring och funderat på hur du ska göra med.

Ta med en ensam kompis

Om någon är ofrivilligt ensam, så kan det liknas vid samma typ av sjukdom som rökning eller alkoholism. Så därför blir ju en riktigt bra medicin att du tar med den vännen på en gemensam promenad. Dels får vännen lite behövlig motion, och dels får den vännen sällskap, något som han eller hon definitivt kommer att uppskatta. Så innan du traskar iväg på din dagliga promenad i skogen, kolla vilka av dina vänner som är ensamma, tag kontakt och ta med på promenad. Du kommer att bli uppskattad, jag lovar. Kanske lite motstånd i början, men när ni väl kommer i väg, och har promenerat några gånger, så kommer din vän att uppskatta dessa dagliga promenader säkert lika mycket som du gör. Och nu finns det absolut ingen anledning att ta ledigt någon dag, det är bra för din och vännens hälsa.

Seniorer har tid

Rodd förbättrar din hälsa.
Rodd förbättrar din hälsa.

Hälsa. Dyker du på någon senior, som säger att de inte har tid för en daglig promenad, så är det bara att be som prioritera. En daglig promenad, hjälper ju din hälsa att vara på gång, och det bör förlänga livet på ett sätt så att ni får flera år att leva ett gott liv. Så det borde absolut inte finnas någon som helst anledning till att tacka nej, de borde i stället verkligen bli glada, att någon bjuder in till en gemenskap. Ni behöver inte bara vara två, finns det flera som sitter ensamma, så är det bara att ta med dom, också. Samtalen kan bli djupare och kanske mera intressanta, och därmed locka med flera, som vill ta del av era diskussioner, och skogspromenader. Kanske du kan involvera gänget i att skogsbada. Finns det någon i gruppen som har högt blodtryck, så är ju ett skogsbad ett av de bästa botemedlen. Ni slår er ner på varsin stubbe, sitter där och känner hur skogen tar tag i er, och fyller era huvuden med en massa skogstankar, sådana som är positiva. Ni kanske behöver ha några ställen där ni kan sitta ner, och njuta av tystnaden, och låta skogen fylla era huvuden med trevliga tankar. Den tid ni lägger på sådana utflykter kommer verkligen att stärka er hälsa och se till att ni mår betydligt bättre, hela gruppen. Och har du satt igång en sådan här grupp, så ska du skatta dig lycklig, för du har med stor sannolikhet sett till att dina kamrater får en betydligt bättre hälsa, och att de mår betydligt bättre. Som bonus mår ju även du betydligt bättre och har en betydligt bättre hälsa, för du kan ju inte avstå någon promenad, du måste ju förlja med som gruppens ledare. Bara fördelar således.

Hälsa - en god lunch i en trevlig miljö bidrar till en god hälsa.
Hälsa – en god lunch i en trevlig miljö bidrar till en god hälsa.

Seniorer ska leva länge och väl.

Hälsa. Det enda man har att bekymra sig för när man är senior det är att man ska ha hälsan i behåll. Det är inte alla som har den lyckan, vissa drabbas av sjukdomar, men man kan ändå försöka göra vad man kan för att hälsan ska bli så bra som möjligt. Ett sätt, har man kommit fram till är en daglig promenad om cirka sextusen steg. Då uppnår man maximal hälsoeffekt. Men du ska promenera i en takt, där pulsen höjs lite men inte mer än att du kan föra ett normalt samtal med den kamrat som följer med dig på promenaden.

Andra sätt att hålla hälsan i form

Motion i form av havssimning bidrar till en god hälsa.
Motion i form av havssimning bidrar till en god hälsa.

Hälsa. Det finns givetvis andra sätt att motionera, jag kan inte alla. Men det jag läst mig till att det ofta är bättre att promenera än att springa. Löpning ger mera skador, och har du en skada, så är det ofta att du behöver göra ett uppehåll. På samma sätt är det med andra idrotter, det förekommer en del skador. Tar du promenaden, så är skaderisken ganska minimal, det värsta är på vintern om halkan slår till. Se då till att du förbereder dig, kanske sätta på broddar eller något. Oavsett hur du rör på dig, så en skada gör ofta att du måste göra ett uppehåll i din verksamhet, och ett uppehåll är aldrig positivt för din hälsa. Den vill ha sin dagliga dos. 

Motionscýkel eller motionsband

Jag har sett att man kan skaffa en motionscykel eller ett löpband, där man kan promenera eller cykla. Det kan vara bra för din hälsa. Har man då en TV framför sig så kan man uppleva att det ska vara ute i naturen, men man får varken vind eller regn på sig. Jag kan inte tycka att sådant är speciellt lockande. Den enda fördelen skulle då kanske vara ett löpband på vintern, det bör man ju inte halka på i vart fall. Men man missar ju skogen och allt det den kan ge. Även här finns det väl någon burk man kan köpa med talldoft i. Det saknar dock förmågan att ge ren luft och fytoncider, sådana ämnen som är nyttiga för din kropp. OK bor du bredvid en skog, så sätt löpbandet på balkongen, så kanske du får uppleva lite, men det är ändå bara konstgjort, och allt som är konstgjort är åtminstone inget för mig. Naturliga grejer uppskattar jag. Ett par bra skor, en torr tröja, och sedan räcker det egentligen. Kanske ett par byxor eller short om det är sommar, annars blir det väl polisjakt. Å andra sidan, när jag går ensam i skogen, så träffar jag inte på så många, det räcker å andra sidan att träffa på en person som inte skulle uppskatta mitt nakna underliv. Det skulle å andra sidan ett löpband kunna motverka, då kan jag stå här hemma i min lägenhet, om jag vill helt naken, framför TVn och promenera på detta löpband. Fast jag har ju en kär hustru och redan där tror jag att tilltaget inte skulle uppskattas. Så om jag nu har några exibitionnistiska tankar, så kommer det inte att uppskattas, vare sig hemma eller i skogen. Jag plockar på mig byxor eller shorts, också, det känns lugnare för alla. Jag tror inte ens att jag skulle uppskatta detta själv. 

Förbättrad hälsa – mat

Soluppgång brukar pigga upp livet.
Soluppgång brukar pigga upp livet.

Hälsa. Ett annat sätt att förbättra sin hälsa är ju att välja den mat man stoppar i sig. Det här är ju väldigt svårt, eftersom forskare lite då och då kommer med nya förslag, eller nya varningar om att något är fel och ska inte ätas. När jag växte upp skulle man äta sex – åtta brödskivor om dagen. Alla bagerier hoppade av glädje, för de betalade ju inte den annonskampanjen, det var något statligt som bekostade. Sedan visade det sig att så mycket bröd var ibland rent skadligt för människans kropp. Jag vet inte riktigt vilken nivå man ligger på idag, kanske en fullkornsskiva om dagen. 

De blå zonerna

Hälsa. Man vet av rent praktiskt att de människor som bor och verkar i den blå zonerna i världen ofta upplever hundraårsdagen. Och då har man givetvis undersökt vad det kan bero på. Flera fysiska omständigheter som att de rör på sig varje dag, och de äter mycket av det de odlar själva. Grönsaker och rotfrukter. Så ska man skaffa sig ett långt liv som man dessutom kan leva väl, så är det dags att börja följa dessa råd. Till detta så har de utrotat stress. Jag vet inte hur, de har kanske slängt sina klockor. Stress var ju ett fenomen som kom till mänskligheten i samband med järnvägen. Det var då man införde minutvisare på klockorna, och då behövde man även komma i tid, om man skulle med tåget, för det stod icke och väntade på passagerare, tåget åkte på utsatt tid, och var man inte med, då fick man vänta på nästa tåg. Det här med exakta klockslag införde man senare på en massa andra ställen, till exempel skulle arbetare stämpla in en viss tid, och gå hem en annan tid. Missade man att stämpla in en viss tid, så blev det avdrag på lönen. Stress uppkommer numera från en massa olika håll. När man blivit senior, så vill man ha lite sysselsättning, men det gäller då att inte boka in för mycket, man ska ju hinna med att leva, också, och börjar man stressa, så kan det bli så illa att man inte behöver fundera på det, man trillar av pinn i form av någon hjärtattack eller så. 

Ta med dig från de blå zonerna

Jag skulle ta med mig tre saker från de blå zonerna till min hälsa, daglig rörelse, grön mat, eller åtminstone lite grönsaker, och ingen stress. Det tror jag är de tre saker som mest påverka hur min hälsa är. 

Resa är upplevelser

Hälsa. Vad berikar livet, eller vad tycker du om att göra? För egen del tycker jag om att resa. Men jag väljer att resa enbart inom Europa, och numera då med tåg. Tidigare körde vi bil genom Europa, även det var upplevelser, men med tanke på hur tufft det har blivit i trafiken, så väljer vi numera att åka tåg. Tåget har den fördelen att det kommer ofta ett nytt ifall man missar det första. Jag skrev ju ovan att tågtidtabellen kunde utgöra en stressfaktor, men tar man det på rätt sätt, att inte hetsa upp sig ifall man missar ett tåg, så kommer man definitivt att må betydligt bättre. Stressa det får andra göra, det är min filosofi. Kanske inte så snällt, men var och en har ju chans att påverka sina egna liv, i vart fall för det mesta. Så vill man stressa, så finns det säkert någon orsak till det. Jag undviker stress. Jag kan i stället tycka det är en ganska häftig upplevelse att missa ett tåg, och få sitta på perrongen kanske i tre timmar innan nästa tåg kommer. På en tågstation händer det alltid en massa grejer, och att följa sådant på lite avstånd det gillar jag. 

Resa med tåg

Numera är det väldigt enkelt att resa med tåg. Och skaffa sig billiga pensionärsresor. Vi skaffar oss lite Interrail Biljetter, som vi sedan använder när vi både ska resa ut ur landet och när vi kommer tillbaka. Vi försöker ha ett huvudmål, men det kan bli ändrat på. Vi hade på vårresan Lecce i Italien som huvudmål, men bostaden vi hittade var under det mesta av kritik, så då valde vi att flytta och kom till Bari i stället. Det visade sig vara ett ganska trevligt byte, som visserligen kostade oss några kronor mera, men som gav betydligt mera än om vi stannat i Lecce.På årets höstresa, så stannade vi i Zadar en hel månad. Även här var väl lägenheten lite si och så. Men den hade den stora fördelen att det fanns ett litet kök, då kunde vi laga egen mat. Det uppskattades, så pass att vi inte ens funderade på att flytta. Lägg därtill att det fanns en grönsaksmarknad strax bredvid vår lägenhet. PÅ marknaden kunde vi skaffa massor med grönt och frukt. Vissa dagar var min största energiintag mandariner och bananer. Det kan man kanske ha åsikter om, men jag mådde fantastiskt bra. Det är en resa jag gärna gör om igen. Förutom Zadar, bodde vi ett par veckor i Split, även det en underbar plats. Men här hade vi inte riktigt möjlighet att laga egen mat, så det blev lite tråkigare. 

Skaffa en god hälsa som Senior

En god hälsa är så pass viktigt att till och med WHO har definierat vad hälsa är. Man säger ungefär så här att: det är ett tillstånd av fullständigt fysiskt, mentalt och socialt välbefinnande och inte enbart frånvaro av sjukdom. 

Det är ju lite annorlunda än det som jag tidigare tänkte mig, att motionera så att man mår bra. Här ska jag även tänka på det mentala och det sociala. Dags att sträcka upp och ta in vad som sägs. Det fysiska det har jag nog redan järnkoll på. Bästa hälsoeffekten får man om man varje dag rör på sig minst trettio minuter. För min del utnyttjar den andra tesen, den som säger att jag behöver promenera sextusen steg om dagen i en takt som gör att min puls ökar lite, men inte mer än att jag kan föra ett samtal med en kompis som följer med på promenaden, eller en tänkt kompis. Jag kan alltså i just denna del få lika bra effekt om jag går och snackar med mig själv. Undrar om jag inte ska börja med det. Men då kommer säkert de människor jag träffar på i skogen tycka att jag är tokig, och ringa polisen. Får jag sitta i cellen och vänta på att någon ska förbarma sig över mig, det är inte kul. Jag håller tyst och tänker samtal i stället.

Mentalt välbefinnande

Det betyder att du ska vara i sådan psykisk balans att du kan ta en motgång utan att du bryter ihop och tycker livet är ett helvete. För att känna detta krävs för det mesta en social balans, det vill säga att du har kompisar som kan stötta dig den dagen då det går och skiter sig. Hittar du dessa kompisar, se till att behålla dom, för de kan vara din trygghet, å andra sidan får ju du ställa upp och vara kompis, om någon drabbas av något oförutsett och bekymmersamt. Det är i sådana tillfällen man behöver ha lite stöttning. 

En promenad i utemiljö - biodrar till en god hälsa.
En promenad i utemiljö – biodrar till en god hälsa.

Så god hälsa är tredelad

God hälsa är tredelad. Du måste jobba på alla tre för att din hälsa ska vara god, och att du därmed kan leva länge, och väl. Jag antar att det är ditt mål. Å andra sidan drabbas man av någon sjukdom eller skada, så kan det drastiskt förändrats, livet blir inte lika roligt längre. Din mentala styrka kan försämras. Försök att förbereda dig för sådana smällar. Den fysiska delen är inga svårigheter, du kommer ihåg vad jag skrev tidigare. tretti minuter om dagen, eller en promenad om sextusen steg. Lägger du till bungystavar, så ökar du din energiförbrukning med upp till 70%. Det innebär att du med stor sannolikhet kan unna dig en semla när du kommer hem, kanske inte alla dagar, men åtminstone då och då.