Stavgång – Fjädrande stavar

Stavgång med fjädrande stavar förbättrar din hälsa.
Stavgång med fjädrande stavar förbättrar din hälsa.

Stavgång varje dag. Numera har jag skaffat mig ett par fjädrande stavar, så kallade bungypump. Det är noterat att jag med hjälp av fjädrande stavar ska förbruka upp till 70% mer energi, än om jag bara använder vanliga stumma stavar. Räknat i kalorier kan jag alltså på en promenad om cirka en timme förbruka omkring 200 kalorier mer än om jag antingen bara går med stumma stavar eller en vanlig promenad. På en månad blir det, lite avrundat omkring 7 000 extra kalorier, var har du hört den siffran tidigare? Jo, det är ungefär så många kalorier jag behöver förbruka för att tappa ett kilo av min kroppsvikt. 

Ingen tappad vikt?

Om du liksom jag inte tappar någon vikt, så beror det enbart på att du stoppar i dig för mycket. Det är en enkel och ganska hård förklaring. Stoppar du i dig 1700 kalorier på dag och bara förbrukar 1500, så har du ju 200 kalorier över. Nu blir det lite annorlunda, för om du promenerar med fjädrande stavar i en timme så förbrukar du omkring 600 kalorier. Och din normala förbrukning brukar finnas omkring 1500 kalorier, utan att du gör något speciellt.Då borde det bli att du förbrukar 2100 kalorier. Stoppar du då bara i dig 1700 kalorier, så har du ett underskott av 400. Har du dessa siffror, då bör din kroppsvikt sjunka med drygt ett kilo per månad. 

Fjädrande stavar

Du kan ha med dina fjädrande stavar överallt.
Du kan ha med dina fjädrande stavar överallt.

När jag började använda fjädrande stavar måste jag säga att det kändes ganska trögt.  Det var armarna som blev trötta. Men det går över väldigt fort, det tar bara några dagar, så har jag tränat upp mina armar igen, så att det hanterar dessa stavar. Det är samma sak om jag nu av någon anledning inte går ut på min dagliga promenad under några dagar. Kondition är en färskvara, och det försvinner ganska fort. Så har du väl kommit igång, så är det bara att fortsätta, det är det allra bästa. Din kropp mår bra av en daglig promenad.

När vi är på resa

Numera åker vi tåg när vi reser i Europa. Jag har sett mig om, men det är ytterst sällan jag ser att någon har sina stavar med sig på tåget. När vi är utomlands så är det även där, ytterst sällan jag ser att någon använder stavar, och ingen har jag sett som har fjädrande stavar. Jag funderar därför på att ta med mina fjädrande stavar på vår nästa resa. Jag är inte säker på var den resan blir till eller inte ens när vi ska iväg igen. Vi talar om Portugal i höst, men vi får se. Vi har haft Portugal på önskelistan flera gånger, men vi har ändrat oss, nu senast var vi i Kroatien, i omkring sju veckor. Zadar, Split och Zagreb. Zadar och Split är alldeles underbara platser, Zagreb tyckte jag nog inte riktigt om. Vi stannade där för att uppleva deras julmarknad, som ska vara en av Europas bästa. Jag håller inte med. Så nu får jag se om jag tar med mig mina fjädrande stavar på nästa resa. Jag gillar mina stavar, en nackdel är att det inte går att skruva ihop dom. Jag måste i så fall ha dom separat, utanför min resväska. 

Stavgång varje dag

Lövskogen är en utmärkt plats för stavgång.
Lövskogen är en utmärkt plats för stavgång.

Numera har jag blivit så van att ha med mig mina fjädrande stavar, så det känns tomt och jag inte har dom, det ska erkännas. Men jag har gjort ett val, och det drabbar givetvis när vi är ute och reser. Numera är vi båda seniorer så på våra seniorresor, så finns det ju inga tidsbegränsningar, vilket innebär att vi är ute i omkring två månader när vi väl kommer iväg. Det känns när jag kommer hem, plockar fram mina fjädrande stavar och ger mig ut på min runda. Armarna är ganska sega, i vart fall de första två – tre dagarna. Sedan kommer de igång, och allt är som vanligt igen. 

Skogsbada

Jag har på mina dagliga promenader skaffat mig några slingor i skogen, det är ju underbart att kunna andas in skogsluft, du vet den där nyproducerade, som skogens träd nyss har skapat. När jag går där i skogen, så har jag saknat en bänk, eller stubbe eller en sten, där jag kan slå mig ner, och skogsbada. Det gör man enklast som så att man sätter sig ner på något, stänger av mobil och annat, släcker ner tankarna, och låter dig omslutas av skogens ljud och dofter. Har du högt blodtryck, så är det en utmärkt medicin. 

Fjädrande stavar, överallt
Fjädrande stavar, överallt

Gårdagens skogspromenad med mina fjädrande stavar.

Jag gick lite nya stigar i går, och kan du tänka dig, på ett ställe dök det upp ett litet hemmagjort bord och några bänkar. Absolut perfekt för mig. Jag slog mig givetvis ner, och fick uppleva ett skogsbad. Det var en härlig upplevelse. Så numera är min dagliga promenad i fulländning. Den här sträckan var dessutom alldeles lagom lång, jag har ett mål om cirka 7500 steg per dag, det här blev knappt 8000. Det är i och för sig något längre än vad man rekommenderar, där säger forskare att sextusen steg är det som ger bäst hälsoeffekt, men det gör ju inget om man trampar på ytterligare några steg. Har man dessutom fjädrande stavar som jag har, då är det bara alldeles utmärkt. Så nu gäller det bara att komma ihåg den sträckan som jag gick i går, och så även utnyttja det lilla stoppet, jag fick, för ett skogsbad.

Stavar med på resan

Jag funderar dessutom på att ta med mig mina fjädrande stavar på nästa resa. Det borde kunna fungera, om man snurrar ihop dom med någon form av band, och sedan sätter fast det hela i väskan. Vi köper Interrail i första klass. Vi är, som jag skrivit, seniorer, och då får man kosta på sig lite bättre standard. Nu åker vi inland regionaltåg, och där finns ofta bara andra klass, eller en klass. Det är så korta sträckor, så det spelar ingen roll. Ofta finns det också gott om plats. Det är väl egentligen bara när Tyskland vill att sin befolkning ska ta tåget på sin semester, då kan det bli ganska överfullt. Förra sommaren, 2022, så införde man en periodbiljett, där det kostade €9, så fick man åka hur mycket man ville på i princip allt utom snabbtågen. Det är klart att det blev fulla tåg, ibland så pass överfulla att man fick ta dit polis för att plocka bort en del människor. Tågen får inte vara för överfulla, då tummas det på säkerheten, och det vill man inte riskera. I år ska man införa en ny typ av periodbiljett, som då kostar €49. Jag tror ju inte att det avskräcker så många, kanske några. 

Stavgång på stranden.
Stavgång på stranden.

Interrail med fjädrande stavar

Om man nu vill undvika denna trängsel, så skaffar man ett Interrail, där får du åka snabbtågen, och du kan köpa biljett på Första klass, som brukar vara lugnare. Jag kan tänka mig att jag där får ha med mig mina fjädrande stavar. Det skulle vara utmärkt i så fall,  Jag ser redan nu fram mot att kunna ta en promenad på Portos eller LIssabons gator, med mina fjädrande stavar. Jag skulle tro att det blir en ordentlig tid även i södra Portugal, Albufeira eller någon liknande lite by. Kanske jag kan införa en ny trend, de verkar ju inte ha fjädrande stavar utomlands, i vart fall har inte jag sett några där. 

Bungystavar som de heter

Skogen är en utmärkt plats för stavgång
Skogen är en utmärkt plats för stavgång

Kärt barn har många namn, brukar man säga. Fjädrande stavar eller Bungystavar, är de två namn som jag har hört. Jag bekymrar mig mindre för namnet, jag vill ha mina stavar med mig, och verkligen känna att jag har koll på detta, framförallt att mina armar orkar med det hela. Jag fuckar dock lite, jag har några olika kettelballs som jag lyfter kanske 25 gånger per arm, när jag har kommit hem. Detta mest för att öka min armstyrka, och kunna utnyttja mina fjädrande stavar, utan att bli fysiskt trött. Jo det är ju så, för att förbättra konditionen, så gäller det att du anstränger dig så pass att du åtminstone känner av det, en del. Ska du promenera dina sextusen steg för bästa hälsoeffekten, så ska du gå så pass snabbt att din puls ökar, men inte mer än att du kan föra ett normalt samtal. 

Testa dina fjädrande stavar

Om du nu vill ha ut mesta möjliga effekt, så tar du med dig en kompis på promenaden. Och promenera så pass fort att pulsen stiger, men ändå ska nu utan besvär kunna diskutera något utan att någon av er måste avbryta för att andas. Då går ni lite för fort. Leta också efter en stubbe eller en sten, eller om du har sådan tur som jag har, hittat en bänk med en träsoffa, där nu kan slå er ner och skogsbada. Det är då som nu ger era kroppar maximalt med belöning. Om ni sätter av lite drygt en timme om dagen,. så har ni gjort vad ni kan för att ni ska må alldeles utmärkt.

Lev länge, och Väl

Ljuvliga färger vid din stavgång
Ljuvliga färger vid din stavgång

Jag vet inte om du känner Kerstin Brismar. Hon är forskare och läkare på Karolinska, och har bland annat skrivit en bok om människans hälsa och åldrande, med titeln Lev länge, och väl. Man kan ju leva på många olika sätt, det här lilla tillägget och väl, gör att man måste fundera lite. Alla är inte så lyckligt lottade att de kan leva väl, krämpor av olika slag som dyker upp. Men ett sätt att hålla krämprina stången som många andra också säger, det är att ta sin dagliga promenad, då omkring 45 minuter, det är ungefär så lång tid det tar att promenera 6000 steg. Ju längre period du har haft detta, ju högre är chansen att du lever länge, och väl. Din och för all del, min kropp, är byggda för att röra på sig. Så ta för vana att ge den åtminstone den där promenaden varje dag. Du behöver inte traska på gym, eller plåga dig med massa löpning eller något annat ansträngande, en promenad kanske med fjädrande stavar är vad man säger att kroppen behöver för att den ska må bra. Ja, du känner ju hur du mår. Om du numera bara sitter i soffan med en påse chips, då är det definitivt dags för en nyordning. Skippa chipsen och börja promenera, inom några dagar mår du betydligt bättre än vad du gör idag. Avstå några chipspåsar, omkring 25 – 30, och köp dig ett par fjädrande stavar, så ger du definitivt din kropp en chans att må betydligt bättre.

Fjädrande stavar av olika modeller

Jag ska inte skriva olika modeller, olika vikter, eller tryck är det korrekta. Jag har för mig det finns fyra, sex och tio kilo. Är du hela ovan, och kanske inte tränat något, börja med fyra kilo. Och du ska kanske inte ta med dig stavarna varje dag. Börjar du för hårt, och får träningsvärk, så sjunker ju din motivation att fortsätta. Då är det bättre att ha stavarna med dag ett, hoppa över en eller kanske flera dagar, innan de får följa med igen. Fjädrande stavar kräver lite ordentliga armmuskler, de dyker inte upp bara för att du vill utan de får man kämpa för.När du har fått lite styrka, så känner du att det blir betydligt enklare att ha med de fjädrande stavarna. Det är kanske som så att du ska byta vikt, de nya kostar i så fall en slant, så du kanske ska börja med en mellanvikt, sex kilo, och då bara ta med stavarna två – tre gånger i veckan, tills du känner att det bara är skönt med stavarna. 

Förbättra hälsa med fjädrande stavar

Det här tror jag du redan listat ut. Om du använder fjädrande stavar så förbättrar du din hälsa, utan att du egentligen anstränger dig. Jag menar att du ändå behöver ta dig ut på din dagliga promenad, och när du då efter ett antal dagar, har ökat din styrka så pass att du knappast känner dina fjädrande stavar, då kan ju stavarna bara följa med, och du får på köpet bättre armstyrka, och bättre allmän hälsa. Du behöver anstränga kroppen lite varje dag, det är då du kan känna att du kan må betydligt bättre än om du slår dig ner i soffan med chipspåsen i handen.

Vatten och lövskog, utmärkt fond vid stavgång
Vatten och lövskog, utmärkt fond vid stavgång

Förbättra kondition med fjädrande stavar

Det här blir ytterligare en fördel, bättre hälsa och bättre kondition. Din läkare kommer att slå klackarna i taket nästa gång han eller hon tar prover för att mäta din hälsa och kondition. Det visar sig att du numera har hälsa som en ganska vältränad tonåring, eller är åtminstone på väg dit. 

Diabetes med fjädrande stavar

Har du fått diabetes, Typ 2, så vet du att du måste hålla lite koll på din kondition. Om du motionerar är det betydligt enklare att hålla blodsocker på en rimlig nivå. Det gynnar din kropp, och det sliter inte så mycket på dina känsliga organ. Förbättra konditionen och hälsan med hjälp av fjädrande stavar.

Vanliga stavar och stavgång

Det känns kanske lite som om jag sågar vanliga stavar och stavgång. Så är det givetvis inte, jag bara noterar att effekten blir betydligt högre om du använder fjädrande stavar. Din hälsa bör förbättras, men undvik nu absolut inte att använda dina vanliga stavar på stavgång. Det avgörande är trots allt att du kommer iväg, med allt från en vanlig promenad, oavsett stavar, till en hårt pressad stavgång, med de tyngsta fjädrande stavar som finns. Gör något och välj det du tycker passar dig. Det viktiga, som sagt, Att du gör, inte bara fundera på hur eller något. Den motion som är bra är den motion som blir av. Om detta är de lärde alldeles överens.

Utan stavar på resan

Som jag skrev tidigare så är det lite knöligt att få med sig stavar när man är på resa. Det går, men många gör nog som jag, lämnar stavarna hemma. Det är lite synd, för du missar ju en massa trevlig träning. Att promenera stavgång i en ny okänd stad, det är ganska häftigt. Många har inte sett fjädrande stavar, så det kan bli upphov till en intressant konversation med lokalbefolkningen. Sådana samtal brukar alltid vara givande, dels får du träna på dina språkkunskaper, dels kanske du skapar en ny kontakt. Folk som bor i södra Europa brukar enklare bjuda in och visa upp sitt hem. Det är ju alltid kul att få se hur andra bor. Men om du nu inte får med dig dina stavar, så ska du i vart fall se till att du får din dagliga promenad. Om du sätter dig på uteserveringen och bara njuter av en drink, då försvinner din uppbyggda kondition ganska snabbt. Och det är ju synd, du vet ju att kondition är färskvara och den måste underhållas, oavsett var du befinner dig, Slovenien eller Sverige, det försvinner lika snabbt oavsett var du befinner dig. Så din dagliga promenad, oavsett om du är i Kroatien eller hemma i skogen.