Stavgång – Nyttigt för dig!

Stavgång - för alla
Stavgång – för alla

Stavgång, nyttigt för dig

Stavgång – Nyttigt för dig, med rätt stavar. Har du skaffat dig stavar ännu, när du är ute på dina dagliga promenader? Om inte, så är det hög tid. Men vilka stavar ska du välja? Det finns ju fjädrande och det finns fasta. Båda har sina fördelar. Börjar jag med de fjädrande, så förbrukar du mera energi och du trycker igenom ordentligt. Det innebär att du faktiskt tränar betydligt hårdare, än om du bara promenerar. Upp till 70% mer energi ska du förbruka. Sitter du på en trevlig liten kula, som du har ätit upp alldeles själv, så är fjädrande stavar ett lyckopiller för dig. 

Stavgång i skogen - Underbart
Stavgång i skogen – Underbart

Vanliga stavar vid stavgång!

Jag kallar det för vanliga stavar, eftersom det var den första typen som lanserades. De här är väldigt bra om du har problem med balansen, du kan stödja emot, när kroppen börjar tippa. Om du har fjädrande stavar, så måste de ju i botten innan du kan få stöd. När du promenerar med de vanliga, stumma stavarna, så måste du ändå röra på armarna ordentligt för att du ska få någon effekt. Ta gärna i lite, också, ungefär som om du åker skidor, och bara stakar. Det gäller att komma i rätt takt, för att bli så effektiv som möjligt.

Vilka stavar blir bäst för mig?

En omöjlig fråga att besvara, innan jag har sett hur du rör dig. Men ett tips kan vara att du skaffar redan från början fjädrande stavar. Balansen kan du lära dig på annat sätt. Till exempel genom att stå på ett ben, och blunda. Ibland kan du hålla armarna rätt ut, för att försvåra lite. Vill du krångla till det ordentligt, så blundar du, också. Allt ska pågå i minst tio sekunder. Står du en minut, då har du riktigt bra balans. När du gör den här övningen så ska du inte vara ensam. Det är så lätt att du tappar balansen, och ramlar. Det är inte kul. Så ta allvarligt på säkerheten.

Vilande stavar - med en magnifik utsikt.
Vilande stavar – med en magnifik utsikt.

Fortgå med stavar

För egen del har jag nu kommit ganska långt med min stavgång. Jag vaknar varje morgon, pigg och utvilad, klockan har ofta inte slagit fem, ännu. Är det sommar har solen ofta gått upp, och då är det bara att sätta på sig shorts och en liten tröja och ge mig iväg. Där jag bor har vi förmånen av att ha massor med lämpliga gångvägar, och en liten bit bort ligger en alldeles utmärkt skog. Där brukar jag lägga det mesta av mina promenader. Jag gillar att andas in skogens friska luft, ibland kallas det att skogsbada.Det kan du också göra. Gå bara ut i skogen, leta efter en stubbe eller en sten. Slå dig ner, och koppla bort alla tankar. Låt skogen inspirera dig. Har du mobilen med så har du den på tyst, och du läser absolut inga meddelanden eller annat från mobilen. Helst ska du lämna den hemma, men jag förstår om du har den med, det finns ju appar som räknar dina steg. För egen del har jag målet att gå 7500 steg om dagen. 

Antingen själv eller i sällskap med någon!
Antingen själv eller i sällskap med någon!

Det finns de som vill ha 10 000 steg om dagen, som någon fastställd norm. Men det kan jag säga att jag har inte läst någon forskning som pekar på 10 000 steg. Nej, detta kommer från en japansk firma som skapade en stegräknare, och ville veta hur många steg man behöver ta per dag. Det fanns inte heller på den tiden några  rekommendationer, så då drog dom till med 10 000. Det var jämnt och bra, tyckte dom. Sedan har detta spridit sig som något fastställt och bra. Men ännu har man inte lyckats bevisa att man mår bättre om man går tio tusen eller nio tusen, steg. Däremot finns det forskning som visar en gräns på 7500. Går du fler än 7500 steg per dag, så mår din kropp betydligt bättre, än om du besinnar dig och går mindre än dessa 7500. Om du dessutom sitter i soffan större delen av tiden där du inte promenerar, så har du skaffat dig bra läge för en stroke eller en hjärtinfarkt.  Att ta med sig stavar på promenaden, stärker din motion.

Har du stavar, vilka de än må vara, så ger du din kropp ytterligare förutsättningar att må bra. Och du kan med stor sannolikhet leva länge, och väl. Det är en bok som jag tycker du ska skaffa, om du inte har den i bokhyllan. Kerstin Brismar heter författaren. Hon är forskare på Karolinska, och hon har ganska bra koll på vad man behöver göra för att just leva länge, och väl. Det finns en annan bok, som jag hittade i min matbutik, Stark hela livet. Jessica Norrbom och Carl Johan Sundberg, som har ungefär samma tankar som Kerstin Brismar. Läs någon av dessa böcker, så blir du kanske än mer inspirerad.

Vill du åka till ett bra land att vandra i, så ligger numera Kroatien väl till.

Stavgång, antingen går du själv eller i grupp.

Ett svar på “Stavgång – Nyttigt för dig!”

  1. Pingback: Stark hela livet - Jessica Norrbom och Carl Johan Sundberg - 01

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *